בונים יאכטה / חלק שלישי

סיפורה של היאכטה קובי.
החל מהרעיון שנרקם, בניית היאכטה, ההפלגות, ועד הפרידה.
שמעון יעקובי נזכר, אסף, צייר, כתב, ויצר למעננו פיסת זכרון נפלאה. חלק שלישי:

«« לחלק הראשון

Rhiss Hanna יאכטונר מ New Zeeland שהיה באמצע הדרך בהקפת כדור הארץ, עם כול משפחתו, עגן בנמל הדייגים בקישון. התקשה להבין אותנו. איך יכול להיות שאנו משקיעים כל כך הרבה עבודה, ובסוף היכטה של הקיבוץ.
הזמנתי אותו ואת משפחתו לשבוע אירוח בקיבוץ, שילמד מה זה קיבוץ.
רוח חיי קיבוץ נשבה עליו, וגם הוא עשה לנו בהתנדבות תורן מעץ, 11 מטרים אורכו וחלול לכול אורכו (כמו צינור מעץ). על מנת להפחית במשקלו, לתת לו גמישות, שמוסיפה לו חוזק. בחלל הזה שבתורן, יעברו כל החבלים לראש תורן, חוטי חשמל, חוט לאנטנה והכבל מראש תורן, המוליך מכת ברק אל המשקולת שבים (שני טון ) עופרת.
המתכנן Volker Behr , שהיה בא לפיקוח, הכריז שבנינו יכטה/גוררת heavy duty קיבוצי.

ברכבל, צריך היה להחליף את הכבל שעליו תלויות הקרוניות. משוויצריה הגיע איש שמקצועו שוזר כבלים. הוא לימד אותנו לשזור לולאות בקצוות של הכבלים, שתומכים את התורן.

סיפור המשקולת: שמעון ניב ושלום טרחו חודשים כדי לאגור כשני טון גרוטאות עופרת.
בין התורמים היה גם מיודענו ישראל לינג. באינסטלציה (העופרת פינתה מקומה לפלסטיקה).
התברר שילדים התחילו לגלות ענין בפיזיקה והבינו שהעופרת מתאימה לעניינם.
בחצר ליד המחסן מוטקה הכין (מדודים ישנים) מיכל על הגובה, שישמש להתכת העופרת ויציקתה לתוך תבנית. באמצעות סולם העברנו את אוצר העופרת לתוך המיכל.
יציקת העופרתאבל הילדים מצאו את הסולם.
שמעון יעקובי עשה את המודל (מעץ) של המשקולת, שצורתה כשל כנף מטוס.
תבנית הבטון היתה מוכנה לקבלת העופרת.

כיום התבנית מונחת ליד מקום חנית רכב החצרן:
התבנית כיום

על מנת למנוע מהילדים את תחביבם, מוטקה החליט לחמם רק קצת את העופרת, כדי שהגרוטאות יידבקו ביניהם ויהיו לגוש אחד.
כנראה שלפיזיקה יש חוקים, שאותם לא ידענו. העופרת נהיתה לנוזלית והיתה סכנה שתפרוץ את הפקק מעץ שסתם את פיית המיכל. הבטון של התבנית, לא היה מספיק יבש, אבל החלטה על מתי לצקת כבר לא היתה שלנו.
ואמנם הפקק התחיל להישרף. ברחנו (מבלי להידבר בינינו).
העופרת זרמה לתוך התבנית, ונוצר מחזה מעל התבנית, ששום הצגת זיקוקים לא יכולה להשתוות לה. ללא שליטה במצב הצלחנו !

היכטה היתה מוכנה להוצאה מהמחסן. צריך היה לחצוב בקיר הבטון, כי פתח הדלת היה רק שלושה מטרים, ואילו רוחב היכטה היה 3.6 מטרים.
היכטה הורכבה על המשקולת. מוטקה חרט שישה ברגים בקוטר 30 מ"מ וחיבר את הגוף למשקולת

להלן סיכום (ימים) זמן עבודה של החוג לבנית היכטה:
ארבעת הקבועים: מוטקה, שלום, שמעון ניב ושמעון יעקובי –  587
שני חברים : ישראל דוידי ואיתן יעקובי – 30
שישה חברים: אהרון, צור וג'ניס, מישר, איתמר, פרץ ושי רז – 50
אחד חברים וחברות : עמיר נדל, אביחי, צביקה צוקר, זאביק, מייקל, פוטש, איל לבקוביץ, יוני, יוסי פ. עמוס ובוסטי –  21
כיתות י"ב – 22
סה"כ –  710 ימים.

בני שמעון יעקובי "נלחצו" ועבדו:

 

ואפילו זהר, רק בת 15, באה לשפשף את הרצפה העשויה מפסים של עצים שונים. בגוונים שונים, פרקט.
(זהר ב- "גלים”. מאז שהיתה קטנה , תמיד אהבה להיות עמי ולעודד אותי לעבוד ולחלק לי מחמאות)

זהר בגלים

 

סבתא אסתרסבתא אסתר רוז'נסקי תפרה כיסוים למזרונים.
היא לא רצתה להיות בחוג ולא רצתה להפליג, אפילו לא רצתה לעלות בסולם לתוך היכטה, כדי לראות את עבודתה, תרומתה במקומה.

אסתר יעקוביאסתר יעקובי תפרה וילונות ודגלים וכונס אוויר.
לא רצתה להיות בחוג ולא רצתה הפלגה בקליפת אגוז. היא ירושלמית, ולא יודעת לשחות. טעיתי ואמרתי: שאם כבר צריכים לשחות, כי אז כולנו שווים. היודעים והלא יודעים לשחות. יש לנו ציוד הצלה לכולם.

בינתיים הגיע הזמן להרכיב את המנוע בתאו.
שלום בא עם הטרקטור מצד מחסן תבואות והרים את המנוע (כאילו זה היה אפרוח), בהעבירו מעבר לקיר מעל היכטה.
מוטקה כיון את שלום בנפנוף ידיים כמו של סבלים בנמל.
אני רק עמדתי מהצד והתפללתי שהבסיס למנוע שעשיתי אשתקד יתאים לתושבת המנוע.
יש. הברגים עם בולמי- הזעזועים היו במקומם המדויק.
הרכבת המנוע

בעל מקצוע במפרשים, ששמו Bob,  מוכר בכל העולם, החליט להיות עולה חדש. אנחנו שמחנו לפגוש אותו בביתו "הצנוע" במרומי הר הכרמל. איש מבוגר, והוא שמח על בואנו.
יצא קצת מבולבל מאתנו. קיבל את המשימה המכובדת, לתפור מפרשים לקיבוץ.
שאל אם בקיבוץ תמיד עושים משלחת כשהולכים להזמין דבר מה. עוד יותר מבולבל ובור
(הוא אמר),שאנו משקיעים מזמננו, ובסוף היכטה לא שלנו.

רשימת נתוני מידות ותכולה:
האורך 10 מטרים, הרוחב 3.6 מטרים, גובה תורן (מעל הקבינה) 11 מטרים, אורך קו מים 8 מ'.
שוקע כ- 2 מ',  תפוסה 9.4 טון, משקולת כ- 2 טון, שטח מפרשים 54 מ' מרובע.
מנוע דיזל Volvo Penta 25 כ"ס. דלק 150ל' (90 שעות מנוע). מי שתיה 200 ל'. מקרר 200 ל'.
מטבחון עם כירת גז, כיור. כלי מטבח ושולחן. שירותים עם אסלה, כיור ומגירות תרופות.
ארון בגדים, מיטות 7, שולחן (קבוע משטחים מתקפלים), כוננית ספרים. מקומות אחסון. גם לשימורים ולמזון טרי. עששית נפט וגם מזוזה.
שולחן מפות ופינת מכשירים, מצברים, כלי עבודה שמן צבעים ואביזרים למנוע ומשאבות.
3 גלגלי הצלה, 12 חגורות הצלה, אסדת הצלה, תאורה צפה, מוט עם דגל צף מוט עם וו,
סולם חבלים, דלים, משוט היגוי חלופי, מטפי כיבוי אש, גרזן וסכין מלחים, תאורת ניווט תאורה ניידת, צופר ערפל, לפידים, רקטות, זיקוקים, מצופי עשן, חבלים, עוגן, מפרשים, רדיו- טלפון, מד עומק סונר, מצפן, סקסטנט, מוצא כיוון, מד הספקי דרך, הגה אוטומטי, משקפת, ברומטר ומחזיר הד רדאר. בלונים להגנה על דופן היכטה בנמלים.
וכמובן שצריך גם מקום למפליגים וחפצים האישים.
קיומם של כמעט כל הנ"ל, הם כתנאי לרישיון.


להוציא את היכטה מהמחסן: לעשות סידורי גרירה אל מול הדלת.
לחצוב בבטון. פתח הדלת רק 3 מ', ואילו רוחב היאכטה 3.6 מ'.

חלק רביעי »»

רוצים להוסיף משלכם ?
תגובות, זיכרונות, חוויות , תמונות, כל דבר… שלחו ל
rahanarchive@gmail.com

הארכיון גם בפייסבוק  פייסבוק ארכיון ראש הנקרה

 ~ ~ ~

כל הזכויות שמורות © ארכיון ראש הנקרה
אין לעשות שימוש בתכני האתר ללא קבלת אישור.
לפניות: rahanarchive@gmail.com 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s